El Ball de Diables de Tarragona presenta els seus trencadors vestits amb el patrocini de Repsol

  • La renovació del vestuari dels Diables i dels Diables infantils, coincidint amb el 40è aniversari de l’entitat, ha estat possible gràcies al patrocini principal de Repsol i completat amb una campanya de subscripció popular.
  • L’il·lustrador tarragoní Edu Polo ha estat el responsable del nou disseny i la modista Olívia Cros de la confecció.

 

Coincidint amb el dia oficial de l’inici de la festa major de Santa Tecla, moments després de la Crida i de la primera tronada, ha tingut lloc la presentació dels nous vestits del Ball de Diables de Tarragona, amb motiu del 40è aniversari de la seva recuperació. L’acte s’ha celebrat davant de l’Hospital de Santa Tecla, en una Rambla Vella plena de ciutadans encuriosits per conèixer els nous vestits.

L’escultura de Santa Tecla que es troba a la façana de l’hospital, il·luminada especialment per a l’ocasió de color verd -color amb què s’identifica el Ball de Diables- ha esdevingut la principal testimoni d’aquesta estrena, que s’ha iniciat amb una encesa dels diables encara amb els vestits que han lluït els darrers 10 anys, i tot seguit han fet aparició els diables ja amb els nous vestits, que han realitzat també una nova encesa.

Aquesta presentació és el punt culminant de mesos de treball, gairebé un any. Les primeres passes d’aquest projecte es van iniciar tot just finalitzada la passada Santa Tecla: una comissió de treball va assignar al reconegut il·lustrador Edu Polo l’encàrrec de dissenyar els nous vestits, seguint la tradició de l’entitat de renovar-los cada deu anys.

Un cop aprovat del disseny, la tasca de confeccionar-los va recaure en la modista especialitzada a treballar teles per a grups de foc, Olívia Cros. Un cop ja estaven cosits, van retornar a les mans de l’Edu Polo, que va pintar a mà tots i cadascun dels vestits que conformen els grups dels Diables i dels Diables Infantils, a més dels personatges de Llucifer i Diablessa. Una de les principals característiques d’aquest nou vestuari és que les il·lustracions que trobem en cada vestit són úniques i diferents entre elles, a diferència dels anteriors tres jocs de vestuari que han format part dels 40 anys d’història de l’entitat, en què tots els vestits eren iguals.

Aquest projecte de renovació del vestuari ha estat possible gràcies a la col·laboració de Repsol, patrocinador principal d’aquest 40è aniversari, i amb qui el Ball de Diables ha mantingut durant la seva trajectòria una constant i propera relació. De fet, justament fruit de la col·laboració de Repsol va ser possible, fa 25 anys, l’aparició dels Diables Infantils, fet que va representar el naixement de la Santa Tecla Petita, que avui està plenament integrada en la seqüència ritual de la festa major tarragonina. A més del suport de Repsol, la renovació del vestuari ha comptat també amb el suport d’una subscripció popular, mitjançant una plataforma de micromecenatge, que ha permès completar el finançament necessari.

Segons explica el dissenyador, Edu Polo, “els nous vestits del Ball de Diables intenten crear una proposta fresca i innovadora, agafant com a matèria primera el llegat dels balls de diables tradicionals del Camp de Tarragona i el Penedès”. “El nou vestit adopta una casaca curta a imatge d’algunes de les casaques més antigues conservades (d’origen reusenc), i uns pantalons amples i acampanats que li donen dinamisme i vol al diable en ballar”, afegeix.

El Ball de Diables actual havia seguit des de la seva recuperació als anys 80 el model de vestuari penedesenc, que es caracteritza, entre d’altres, per una homogeneïtat en la imatge de tots els diables i per tenir uns vestits pintats a base de traços de pinzell. Per contra, el model del Camp (que avui encara persisteix a Reus, les Borges o Alforja, i que també es té constància que va ser el model que existia a Tarragona històricament) es defineix per tenir uns vestits totalment diferents entre ells, amb el denominador comú de les composicions geomètriques cosides sobre un vestit color cru. En la nova proposta plàstica es busca agermanar les dues tradicions fent-les valdre com un llegat que duu a l’esquena el fet diabòlic tarragoní.

Els vestits són similars des de la distància, però alhora marcadament diferents vistos de prop, amb el color verd de l’entitat com a fil conductor. “L’objectiu de la creativitat ha estat defugir la imatge del Ball de Diables com un element tenebrós, fosc i estereotipat. S’ha buscant relacionar-lo, en canvi, amb l’explosió de vida desenfrenada que representa la figura del Diable tradicional: la luxúria, la grolleria, la ironia, la crítica àcida, l’eufòria o la disbauxa són valors que encarnen les tropes infernals de diables, i tot això demana molt més que quatre flames pintades o que colors negres i vermells. Tot això vol colors i vitalitat, i una proposta prou oberta i abstracta per a fer del diable un ésser complex, difícil d’encasellar en tòpics”, assegura el dissenyador.

Com a contrapunt, apareixen els personatges de Llucifer i Diablessa, vestits de rosa i verd com a rols diferenciats dins l’ecosistema que formen amb els diables i amb l’arcàngel Sant Miquel (fet que ja apareix als balls històrics de Sant Quintí de Mediona o Igualada). “Aquests colors són un tribut als vestits amb els quals l’entitat es va presentar al panorama festiu català els anys 80, una combinació de colors que va deixar una forta empremta entre els diables que ho van viure i que ara torna als carrers reinterpretats”, explica Polo.

A partir d’ara, festers i festeres podran gaudir dels nous vestits dels diables, que són els encarregats d’encapçalar el Seguici Popular de Tarragona en les seves dates tradicionals, així com també als correfocs propis i d’arreu.

 

175